Ok.
Pisanie postów zawierających jakąś treść przed wypiciem kawy chyba nie wychodzi dobrze. Postaram się więc rozwinąć trochę temat.
Zacznijmy od tego jakie cechy powinny wyróżniać system idealny.
1. Na pewno jedną z jego cech powinien być dobrze opisany świat - co do tego nie ma wątpliwości. Opis uniwersum systemu powinien być wyczerpujący i powinien inspirować MG.
2. Mechanika. Tu będzie trochę trudniej bo nie można mówić o idealnej mechanice samej w sobie. Mechanika ma służyć uatrakcyjnieniu opowieści, tylko problem jest taki że nawet w ramach jednego systemu można snuć opowieść w wielu konwencjach. Dlatego nie ma sensu mówienie że system marzeń powinien mieć mechanikę np. realistyczną. Mechanika powinna być dopasowana do konwencji i, tak jak napisałem wcześniej, powinna dodawać uroku sposobowi prowadzenia.
3. Trzecia cecha którą powinien posiadać dobry system to grywalność. System który ma idealnie opisany świat i "dobrą" mechanikę ale nie będący grywalny nie może być ciekawy a tym bardziej być "systemem marzeń". System powinien pomagać MG w tworzeniu ciekawych przygód, posiadać jakąś tajemnicę, intrygi, lochy z potworami itd. Znacznie łatwiej wyobrazić mi ciekawe przygody w świecie Star Warsów gdzie mamy zwalczające się frakcję, Moc, Jedi, niezbadane Planety i różne rasy niż w świecie gry Szare Szeregi (czy jak to się nazywało. informacja o tym rpgu pojawiła się na forum całkiem niedawno).
Wydaje mi się że nie ma problemów z znalezieniem kilku systemów spełniających te warunki. A te można podzielić na dwie grupy: "zamknięte" i "otwarte".
Zamknięte to takie które posiadają narzuconą konwencję, dopasowaną do niej mechanikę i dwie pozostałe cechy. Taki sztandarowym systemem jaki mi się nasuwa na myśl to ED.
Otwarte to te w których konwencję jest zmienić niezwykle łatwo. W takich systemach elastyczna powinna być również mechanika by dało się ją dopasować do prowadzonej konwencji. Te cechy niektórzy forumowicze lubią przypisywać Warhammerowi
Dlatego na pytanie jak powinien wyglądać mój system marzeń odpowiem tak: powinien być jak Warhammer albo ED
Są to systemy o ciekawym świecie - całkiem dobrze opisanym, mechanice albo dobrze dopasowanej do konwencji albo elastycznej, doskonałej grywalności wypróbowanej na wielu sesjach. Reszta to nieważne szczegóły
P.S. Mogły by to tylko mniej kosztować
