O RPGach Krzysztof Księski
: 20 mar 2009, 15:18
Buszując między regałami w bibliotece uniwersyteckiej natknąłem się na pozycję Fantastyka XIX i XX wieku. Co mnie zaskoczyło, na samym końcu tej książeczki, znalazłem rozdział zatytułowany Gry fabularne jako zjawisko kulturowe napisany przez Krzysztofa Księskiego, podobno osobę dobrze znaną w fandomie (?).
Rozdział ten zwięźle i sensownie opisuje zjawisko gier fabularnych. Oprócz takich banałów, jak opisanie czym są gry fabularne oraz wymienienie ich plusów i minusów, zawiera również zwięzłą historię gier RPG na świecie i w Polsce. Najbardziej interesująca jest jednak część z danymi statystycznymi, ponieważ zawierająca informacje już nie tak oczywiste. Ponieważ warto by każdy erpegowiec miał pojęcie na temat swojego zainteresowania pozwolę sobie przytoczyć te kilka danych.
W 1996 roku liczbę osób, które zetknęły się z grami fabularnymi szacowano na 40 tysiecy, a 25 tysięcy osób grający regularnie. Mniej więcej 10 lat później te liczby przedstawiały się już zupełnie inaczej. Grających regularnie, według różnych szacunków było 70-110 tysięcy, drugie tyle osób grających sporadycznie i około 500 tysięcy osób które z RPGami się zetknęły.
Rozkład graczy według grup wiekowych wyglądał następująco:
Uczniowie szkół podstawych - 8%
Uczniowie gimnazjum - 17%
Uczniowie szkół średnich 34%
Studenci - 27%
Osoby pracujące - 14%
Ciekawa jest uwaga o średnim wieku graczy w Polsce, który w ciągu 10 lat obniżył się o 1-2 lata. Mimo, że pierwsi gracze ciągle się starzeją średnia wieku ciągle spada.
Rozkład według miejsca zamieszkania graczy przedstawia się jak poniżej:
Mieszkańcy wsi - 9%
Mieszkańcy miast: do 25 tys. - 13%
do 50 tys. - 18%
do 100 tys. - 18%
do 500 tys. - 20%
ponad 500 tys. - 22%
Artykuł ten został napisany w 2005 roku, tak więc dane mogą już się sporo różnić od rzeczywistego stanu. Mimo to, dają one przybliżony pogląd na liczby dotyczące RPGów. Jeżeli ktoś chciałby przeczytać cały ten artykuł, mogę dostarczyć jego ksero, to zaledwie 10 stron.
Swoją drogą, można by sprawdzić jak te dane mają się do naszej rawskiej i toporowej rzeczywistości
Rozdział ten zwięźle i sensownie opisuje zjawisko gier fabularnych. Oprócz takich banałów, jak opisanie czym są gry fabularne oraz wymienienie ich plusów i minusów, zawiera również zwięzłą historię gier RPG na świecie i w Polsce. Najbardziej interesująca jest jednak część z danymi statystycznymi, ponieważ zawierająca informacje już nie tak oczywiste. Ponieważ warto by każdy erpegowiec miał pojęcie na temat swojego zainteresowania pozwolę sobie przytoczyć te kilka danych.
W 1996 roku liczbę osób, które zetknęły się z grami fabularnymi szacowano na 40 tysiecy, a 25 tysięcy osób grający regularnie. Mniej więcej 10 lat później te liczby przedstawiały się już zupełnie inaczej. Grających regularnie, według różnych szacunków było 70-110 tysięcy, drugie tyle osób grających sporadycznie i około 500 tysięcy osób które z RPGami się zetknęły.
Rozkład graczy według grup wiekowych wyglądał następująco:
Uczniowie szkół podstawych - 8%
Uczniowie gimnazjum - 17%
Uczniowie szkół średnich 34%
Studenci - 27%
Osoby pracujące - 14%
Ciekawa jest uwaga o średnim wieku graczy w Polsce, który w ciągu 10 lat obniżył się o 1-2 lata. Mimo, że pierwsi gracze ciągle się starzeją średnia wieku ciągle spada.
Rozkład według miejsca zamieszkania graczy przedstawia się jak poniżej:
Mieszkańcy wsi - 9%
Mieszkańcy miast: do 25 tys. - 13%
do 50 tys. - 18%
do 100 tys. - 18%
do 500 tys. - 20%
ponad 500 tys. - 22%
Artykuł ten został napisany w 2005 roku, tak więc dane mogą już się sporo różnić od rzeczywistego stanu. Mimo to, dają one przybliżony pogląd na liczby dotyczące RPGów. Jeżeli ktoś chciałby przeczytać cały ten artykuł, mogę dostarczyć jego ksero, to zaledwie 10 stron.
Swoją drogą, można by sprawdzić jak te dane mają się do naszej rawskiej i toporowej rzeczywistości