Strona 1 z 2

[ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:26
autor: Bananidło
Wyniki ankiety z poprzedniego forum pisze:Czy sesja się uda zależy

w 100% od MG - 0% [ 0 ]
w 80% od MG a w 20% od graczy - 4% [ 1 ]
w 60% od MG a w 40% od graczy - 37% [ 9 ]
w 50% od MG i w 50% od graczy - 45% [ 11 ]
w 40% od MG a w 60% od graczy - 12% [ 3 ]

Wszystkich Głosów : 24
Chciałbym poruszyć temat graczy na sesji. Wydaje mi się że zaniedbuje się ich rolę podczas rozgrywki.

Zawsze się mówi że ten to jest zajebistym mistrzem gry to na pewno poprowadzi zajebiście, jego sesją będzie świetna itd.
A tymczasem doszedłem do zupełnie innego wniosku. Dobry mistrz gry to tylko połowa sukcesu. Ba, dobry i wzorowo przygotowany MG to połowa sukcesu. I nie chcę mówić w tym miejscu że są dobrzy i źli garcze, którzy umieją się wczuwać w postać lub nie. Chodzi mi o chęć i zaangażowanie w sesję.

Byłem świadkiem (możliwe że i sam to czyniłem) jak na sesję przychodziła osoba która w ogóle nie miała klimatu by zagrać sobie albo pojawiła się tylko dla tego że akurat w telewizji były same powtórki i psuła całą sesję

Zbyt często traktuje się garczy jako coś niezmiennego, co jest. Nie porusza się tematu ich zaangażowania, a wydaje mi się że właśnie od tego czynnika zależy czy sesja się uda czy będzie fatalna. Nawet kiepski MG może poprowadzić bardzo udaną sesję jeśli gracze będą się w nią angażować, będą ignorować jego błędy.

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:29
autor: Jankoś
Bananie czytasz w moich myślach, właśnie zastanawiałem się nad stworzeniem podobnego tematu.
Poruszyłeś bardzo istotną kwestię.Dla mnie oczywiste jest , że o sesji udanej bądź nieudanej sesji decydują zarówno MG jak i gracze.W mniej więcej równych proporcjach z lekkim wskazaniem na MG.

Na czym może polegać wkład graczy w sesje.
1.Przygotowanie historii postaci, co za tym idzie przyjaciół , wrogów , rodziny, wspomnień ,rysu osobowośći itp. Pomaga to jednocześnie graczowi lepiej wczuć się w postać i MG daje mnóstwo ciekawych motywów do wykorzystania w scenariuszu czy kampani.


2.Sprawa o której już wspomniał Banan czyli przyjście na sesje głównie w celach towarzyskich bez większej chęci do gry.Popełniają go zresztą także MG(mea culpa) , grać powinno się tylko wtedy kiedy wszyscy mają tzw. powera.Niestety z przyczyn praktycznych jest to bardzo trudne. Ze względu na liczne zajęcia i rozjechanie się ekipy po świecie gra się wtedy kiedy uda się zebrać skład bez względu na inne kwestie.Nie bardzo mam pomysł jak można by ten problem rozwiązać.

To zresztą szerszy problem, czy wobec sytuacji o jakiej pisze wyżej, kiedy nie ma czasu możliwości grania czy prowadzenie na bardzo dobrym poziomie grać trochę słabiej czy nie grać wcale lub bardzo rzadko?
To tak na marginesie.
3.Podejście graczy do ich roli na sesji.To chyba kwestia kluczowa.To jest coś co ciężko zdefiniować.Sprowadza się to chyba do kwestii czy gracze starają się pomóc MG w kreacji otaczającego ich świata(z drugiej strony niektórzy MG tego nie lubią) , w tzw.ciągnięciu przygody czy też czekają niczym widz w kinie co też nowego zaserwuje im MG. Wbrew pozorom nie jest to mała grupa graczy ani nie są to gracze słabi czy mało doświadczeni.Często świetni kreują swoje własne postacie, nieraz dobrze się bawią ,ale tak jakby z boku sesji czy scenariusza.
Zeby to dobrze zilustrować podam przykłady , ale tylko graczy , którzy najlepiej moim zdaniem pomagają MG:Kraszan, Ślimak, Prozac, Shila, Gary(choć jak się go nie kontroluje potrafi jeszcze lepiej prtzeszkadzać)
Nieprzypadkowo większość z nich to MG.

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:30
autor: Prozac
Nie podejmuję się przeliczania tego na procenty, ale jedno uważam za pewne - do sesji trzeba dwoja :wink: ( Mistrza i Graczy).

Jeśli z którejś strony mamy rażący brak zaangażowania (w swoim życiu ów brak zaangażowania w 99% przypadków obserwowałem u Graczy, niekoniecznie prowadząc :)) to z sesji nie ma prawa nic wyjść. Ani sam MG nie pociągnie dobrej sesji, ani też sami Gracze jej nie stworzą.
Zbyt często traktuje się graczy jako coś niezmiennego, co jest.
Powiedziałbym że to Gracze zbyt często traktują sesję jako przedstawienie na które sobie przyszli popatrzeć i podjadać kanapeczki. Zaangażowanie Gracza w sesję nie musi być w żaden sposób "usystematyzowane" , jeśli wpadnie z wielkim powerem na sesję i zacznie ciągnąć fabułę do przodu, to już jest ok.A jednak siedzenie naprzeciw grupy ludzi i próba wciągnęcia ich w zabawę do czegoś (nawet mimowolnie) zobowiązuje. Przynajmniej ja mam takie odczucie.
I nie chcę mówić w tym miejscu że są dobrzy i źli garcze, którzy umieją się wczuwać w postać lub nie. Chodzi mi o chęć i zaangażowanie w sesję.
Cóż, dla mnie to wygląda właśnie tak - są dobrzy i źli gracze, którzy potrafią się zaangażować, albo robią szopkę i jeśli sesja nie trafia w ich wysmakowane gusta to zaczynają ją niszczyć. Pogrzebcie dobrze w pamięci, jest mnóstwo takich sytuacji. Wszystko to tyczy się także Mistrza - nie potrafi sprzedać klimatu w którym chce prowadzić, brak mu zdolności czy cierpliwości, a wkurza się na Graczy że nie podłapują jego pomysłu na sesję.

Słowem, sesja to cholernie skomplikowany twór i sieć zależności :-)

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:30
autor: Bananidło
Prozac pisze: Cóż, dla mnie to wygląda właśnie tak - są dobrzy i źli gracze, którzy potrafią się zaangażować, albo robią szopkę i jeśli sesja nie trafia w ich wysmakowane gusta to zaczynają ją niszczyć.
No cóż, faktycznie można podzielić graczy na lepszych i gorszych lecz chodziło mi o sytuację w której gracz (niezależnie jak dobry) po prostu w żaden sposób nie pomaga rozgrywce a tylko jej przeszkadza.

Piszę o tym bo powstało tyle różnych porad, materiałów i artykułów na temat "Jak lepiej prowadzić" lub "Co zrobić by gracze lepiej się bawili" a tak rzadko spotyka się jakieś porady dla graczy.

Może ma ktoś jakieś ciekawe propozycje takich porad? :wink:

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:31
autor: Przemas
to nie oczekuj, że twój MG zrobi wspaniałą sesje, a jeśli mu się to jakimś cudem uda – całuj go po nogach, bo facet ma talent
Że go jeszcze nie zabił ten MG :lol:

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:32
autor: Prozac
Banan pisze: powstało tyle różnych porad, materiałów i artykułów na temat "Jak lepiej prowadzić" lub "Co zrobić by gracze lepiej się bawili" a tak rzadko spotyka się jakieś porady dla graczy.
Hmmm... Ja osobiście spotkałem się ze sporą liczbą arytukułów "Jak grać żeby było dobrze" i w zdecydowanej większości były to nie warte uwagi wynurzenia takie jak osławione poradniki dla Mistrzów (szczególnie MiMowe).

Swoją drogą, uważam że Gracz powinien przede wszystkim okazywać zwykłe zaangażowanie, a nie szukać usilnie sztuczek i bajerów którymi karmi się Mistrzów. Znam Graczy którzy mimo tego że nie są wspaniałymi aktorami, nie kreują ultra-skomplikowanych postaci, to swoim zaangażowaniem sprawiają że chce się prowadzić - bo wiesz, że ktoś będzie odbierał od ciebie haczyki i kombinował (nawet jak koń pod górę), byleby się na tej sesji pobawić. Działanie, działanie i jeszcze raz działanie. Tak widzę to ja.

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:33
autor: Pest
Moim zdaniem gracz powinien mieć taki sam udział w calej zabawie jak GM.To, że Mistrzu przygotuje fajna przygode, klimat i revelacyjne poprowadzi sesyjną rozgrywkę to jedno.Inna sprawa to oczywiscie gracze którzy, tak samo jak GM maja wpływ na to czy sesja bedzie udana czy też zakończy sie awanturą.Prwadze Fallout'a od 5 lat, sam załatwiłem graczom kostki, i inne akcesoria i tyko prosze o fajne odegranie swojej postaci.CZY TO NAPRAWDE TAK DUZO?!Racja Banan,gracz to bardzo ważny element wszystkich poważnych sesji.Najwazniejsze problemy z jakimi sie spotkałem to:
-brak zaangażowania(w różnym stopniu)
-brak szacunku(dla Graczy i GM'a- tu mam na myśli spóznienia lub odwoływanie).o nich wkurzajacych detalach pogadamy pózniej...Pozdro dla całej ekipy

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:33
autor: Tyska
W takich sytuacjach jest różnica między bardziej zaawansowanymi graczami a tak zwanymi "świeżakami". Zaawansowany wie bynajmniej co działać w danej chwili, a przez "świeżaka" może niestety legnąć w gruzach cały scenariusz przygotowany przez MG.

Odnoszę to do sytuacji która miała miejsce na tegorocznej toporiadzie, gdzie cała przygoda stanęła w miejscu z powodu problemu znalezienia noclegu przez owego "świeżaka".:) A najbardziej rozbrajające były chęci zasadzenia dwóch wisienek na środku rynku w dużym mieście w środku nocy.:) Sesja przygotowana przez MG zapowiadała się naprawdę imponująca i byłaby gdyby dostał inna ekipę.

Moja rada dla "świeżaków": dajcie się wciągnąć z wyobraźnią i nie bójcie się odzywać.

EDIT SLeeM: ortografia

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:34
autor: Ślimak
Ja znowu z pozycji (głównie) gracza. Zbiór porad pt. "Jak zrobić żeby następnym razem Jankoś chwalił cię jak Ślimaka" :)

1. Na sesję przychodź przygotowany. Przede wszystkim zabierz colę i tabakę dla MG, po drugie kostki, ołówek, kartę itp. (to mniej ważne od coli i tabaki).

2. Na sesję przychodź z postacią! Cyferki mile widziane, ale najważniejsze to: przygotuj historię swojej postaci (nawet krótką i nieskomplikowaną), kilka rzeczy które wyróżnią ją z grona innych postaci i sprawią, że stanie się niepowtarzalna. I ogólną koncepcję odgrywania.

3. Kreując postać pamiętaj, że nie działa ona samodzielnie lecz w grupie! To bardzo ważne! Musisz stworzyć postać, która ma dogadać się z innymi! Musisz pamiętać w każdym momencie sesji, że na dłuższą metę to współdziałanie daje w RPG satysfakcje a nie ciągłe konflikty - owszem drobne złośliwości w drużynie są fajne pod warunkiem, że na tym się kończy. Najlepiej zastosować wobec drużyny myślenie stosowane wobec młodszego rodzeństwa - "to jest mój brat i niezależnie od tego jak działa mi na nerwy to tylko ja mogę podnieść rękę na mojego brata". Drużyna RPG to "my kontra świat" - to jest elementarna zasada, o której należy pamiętać.

4. Zainteresujcie się scenariuszem - to on dostarcza wam okazji, żeby lepiej odgrywać postać nie na odwrót!

5. Nie zapomnijcie o punkcie 1 :)

Re: [ Ankieta ] Co mają gracze do udanej sesji

: 06 wrz 2008, 17:35
autor: Jankoś
Ślimak wie co pisze!!!

Jest jeszcze jeden element , który przyszedł mi do głowy po którejś z ostatnich sesji.
Wiadomo ,że to MG odpowiada za to co dzieje się na sesji ,i za to żeby gracze się nie nudzili ,daje opisy ,odgrywa BN ,stawia przed nimi problemy, ale dla mnie strasznie drażniąca jest sytuacja kiedy w czasie pełnej wydarzeń
następuje chwila wytchnienia ,MG chwilowo daje tylko opis czesto barwnego ,ciekawego otoczenia ,wiele rzeczy dzieje sie obok i wokół graczy ,a oni patrza na siebie i milcza. W najlepszym wypadku zamawiaja piwo w najgorszym zaczynaja przyrzadzac zupki chińskie.
Reasumując. Nie tylko świat powinien wykazywać inicjatywe wobec graczy .ale także gracze wobec świata.

Trochę z innej beczki, ale w związku z tematem. Ponieważ ostatnio ku mojej wielkiej radości miałem znowu okazję poprowadzić kilka długich 8-10 godzinnych sesji przypomniałem sobie jak ważne jest robienie przerw w momencie kiedy gracze bądź czują się znużeni. Nikt nie jest w stanie utrzymać koncentracji bez odpoczynku przez 10 godzin czy nawet 5.
Z tego rodzą się wszelkie patologie na sesjach.
Takie przerwy to świetna okazja żeby zroić kawe czy zupke bo coraz bardziej wkurza mnie zamieszanie w trakcie sesji jakie normalnie się z tym wiąże.