Legenda Pięciu Kręgów [L5K] - czyli samurajskie fantasy
: 09 wrz 2008, 17:06
Aye! Chwała Cesarzowi i całej cesarskiej rodzinie!
Po dosyć długim okresie, w końcu zabrałem się do napisanie czegokolwiek konkretnego na tym forum .
Postanowiłem Wam przybliżyć nieco system RPG, tak mało znany w Polsce (a zwłaszcza w Rawie), jakim jest Legenda Pięciu Kręgów. Wnioskuję, że jest mało popularny, ze względu na jego unikalną specyfikę. Nie jest to do czego większość graczy jest przyzwyczajona. System jest "inny" a przez to z reguły pomijany. Ja sądzę, że należy się przemóc i poznać go, a wtedy odkryje się jego piękno.
Czym jest tak naprawdę L5K? Legend of the Five Rings to w najkótszych słowach fantasy (zaznaczając przy tym heroic fantasy - postacie są bohatarami. Być może bohaterowie w powijakach, jednak to na nich skupia się akcja), oparte na kulturze i wierzeniach feudalnej Japonii. Choć nie tylko. Tak naprawdę można by powiedzieć, że mieszają się tam wszelkie mitologie dalekiego wschodu. W grze wcielamy się w role twardych i honorowych samurajów, siejących postrach wśród ludzi shugenja oraz, jeśli tylko MG pozwoli, dowolnej postaci pałętającej się po Rokuganie - jak zwą swój świat mieszkańcy. Ale gra nie okazuje się samą "rzeźnicką rąbanką". W Legendach pełno jest dworskich intryg, romansów i tajemniczych morderstw. Trzeba tu zaznaczyć, że Rokugan to NIE Japonia. Grając nie można zastanawiać się "jak on to zrobił? Przecież w Japonii tak nie było". Szmaragdowe Cesarstwo to świat baśniowy i fantastyczny. Są tam magiczne stworzenia, magia, Chaos.To niezwykły świat honoru, odwagi i poświęcenia, w którym mężni samuraje każdego dnia stawiają czoła siłom zła, podstępu i nikczemności. Tylko to wszystko podane jest w innym opakowaniu.
Pozatym, to co jest fascynujące w tym systemie, to zabawa konwencjami. L5K to świat widziany oczami człowieka o okrągłych oczach. Japończyka granie w L5K wcale by nie bawiło.
Gracze wcielają się w szlachetnie urodzonych przedstawicieli stanu samurajskiego, przedstawicieli jednego z siedmiu wielkich klanów. Kładzie to duży nacisk na specyficzny etos i system zachowań postaci związany z kodeksem Bushido.
Krótko opiszę klany, jakie występuję na ziemiach Rokuganu i które gracze mogą sobi wybrać:
Klan Feniksa – Klan którego założyciel spisał przebieg rozmowy Shinsei z Cesarzem - traktat ten jest najważniejszą pozycją kształtującą umysłowość znakomitej większości mieszkańców Rokuganu. Większość Feniksów to shugenja - kapłani-magowie potrafiący prosić duchy (kami) o pomoc
pod różnymi postaciami.
Klan Kraba – Samurajowie tego klanu w większości oddają się obronie Muru Kaiu - wielkiego muru na południu krainy zbudowanego dla obrony przed potworami nasyłanymi na Rokugan przez złego Fu Lenga. Kraby, w przeciwieństwie do innych klanów, nie przekładają szczerości nad
uczciwość. (pokuszę się o porównanie Krabów do rasy krasnoludów z wojowników z innych systemów fantasy).
Klan Lwa – Założyciel tego klanu spisał kodeks bushido - będący wytycznymi do postępowania dla każdego honorowego Samuraja. Klan Lwa dysponuje największą armią w Rokuganie. Posiadają najlepszych strategów w Cesarstwie. (Klan Lwa to prawa ręka Cesarza, stereotypowo można ich porównać do dumnych palladynów z innych systemów).
Klan Jednorożca – Pod wodzą pani Shinjo przedstawiciele ludu Ki-Rin (później nazwanego klanem Jednorożca) wyruszyli poza Rokugan by odkryć tajemnice świata. Po kilkuset latach nieobecności powrócili niemal jako zupełnie obcy. Dziś wciąż "nadrabiają zaległości" próbując dostosować się do kultury swoich dawnych braci. Ich atutaem są przepiękne rumaki które przywieźli zza gór, posiadają więc w swoich szeregach wspaniałych jeźdźców. Konie w Rokuganie to raczej coś pomiędzy kucem a osłem (porównując, są to barbarzyńcy z dalekich krain - przynajmniej tak są postrzegani i traktowani)
Klan Skorpiona – Przedstawiciele tego klanu kryją twarze za maskami. Maski są tradycją nawiązującą do założyciela i symbolizują, że osobie za maską nie wolno ufać. Klan Skorpiona słynie z wspaniałych dyplomatów. Jest to klan szpiegów i cichych zabójców. Jeśli jest coś czego nikt nie powinien wiedzieć, bądź pewnien, że Skorpion się o tym dowie i upewni się, że wiesz, że on wie :>. Chodzą plotki, że mają kontakty z ninja (w L5K nikt nie wie czy ninja tak napradę istnieją, to raczej mit, legenda którą straszy się małe dzieci)
Klan Smoka – Klan ten zamieszkuje góry na północy Rokuganu. Uchodzą za najbardziej tajemniczy i zagadkowy z klanów. To tutaj narodziła się szkoła szermierki, której adepci walczą dwoma mieczami jednocześnie. Z tego klanu wywodzą się również mnisi Ise Zumi którzy pokrywają całe swoje ciało dziwnymi tatuażami.
Klan Żurawia – Klan dyplomatów, artystów i szermierzy. Pławiące się w bogactwie Żurawie, słynące z tych trzech rzeczy należą do najbardziej wpływowych w Rokuganie. Szlachetny klan, który jest najbliżej Cesarza, dworzanie.
Gracz może także wcielić się w postać Ronina, czyli samuraja bez pana, człowieka fali...
c.d.n
BTW: szukam graczy, jeśli ktoś jest zainteresowany, to służe też podręcznikiem.
Po dosyć długim okresie, w końcu zabrałem się do napisanie czegokolwiek konkretnego na tym forum .
Postanowiłem Wam przybliżyć nieco system RPG, tak mało znany w Polsce (a zwłaszcza w Rawie), jakim jest Legenda Pięciu Kręgów. Wnioskuję, że jest mało popularny, ze względu na jego unikalną specyfikę. Nie jest to do czego większość graczy jest przyzwyczajona. System jest "inny" a przez to z reguły pomijany. Ja sądzę, że należy się przemóc i poznać go, a wtedy odkryje się jego piękno.
Czym jest tak naprawdę L5K? Legend of the Five Rings to w najkótszych słowach fantasy (zaznaczając przy tym heroic fantasy - postacie są bohatarami. Być może bohaterowie w powijakach, jednak to na nich skupia się akcja), oparte na kulturze i wierzeniach feudalnej Japonii. Choć nie tylko. Tak naprawdę można by powiedzieć, że mieszają się tam wszelkie mitologie dalekiego wschodu. W grze wcielamy się w role twardych i honorowych samurajów, siejących postrach wśród ludzi shugenja oraz, jeśli tylko MG pozwoli, dowolnej postaci pałętającej się po Rokuganie - jak zwą swój świat mieszkańcy. Ale gra nie okazuje się samą "rzeźnicką rąbanką". W Legendach pełno jest dworskich intryg, romansów i tajemniczych morderstw. Trzeba tu zaznaczyć, że Rokugan to NIE Japonia. Grając nie można zastanawiać się "jak on to zrobił? Przecież w Japonii tak nie było". Szmaragdowe Cesarstwo to świat baśniowy i fantastyczny. Są tam magiczne stworzenia, magia, Chaos.To niezwykły świat honoru, odwagi i poświęcenia, w którym mężni samuraje każdego dnia stawiają czoła siłom zła, podstępu i nikczemności. Tylko to wszystko podane jest w innym opakowaniu.
Pozatym, to co jest fascynujące w tym systemie, to zabawa konwencjami. L5K to świat widziany oczami człowieka o okrągłych oczach. Japończyka granie w L5K wcale by nie bawiło.
Gracze wcielają się w szlachetnie urodzonych przedstawicieli stanu samurajskiego, przedstawicieli jednego z siedmiu wielkich klanów. Kładzie to duży nacisk na specyficzny etos i system zachowań postaci związany z kodeksem Bushido.
Krótko opiszę klany, jakie występuję na ziemiach Rokuganu i które gracze mogą sobi wybrać:
Klan Feniksa – Klan którego założyciel spisał przebieg rozmowy Shinsei z Cesarzem - traktat ten jest najważniejszą pozycją kształtującą umysłowość znakomitej większości mieszkańców Rokuganu. Większość Feniksów to shugenja - kapłani-magowie potrafiący prosić duchy (kami) o pomoc
pod różnymi postaciami.
Klan Kraba – Samurajowie tego klanu w większości oddają się obronie Muru Kaiu - wielkiego muru na południu krainy zbudowanego dla obrony przed potworami nasyłanymi na Rokugan przez złego Fu Lenga. Kraby, w przeciwieństwie do innych klanów, nie przekładają szczerości nad
uczciwość. (pokuszę się o porównanie Krabów do rasy krasnoludów z wojowników z innych systemów fantasy).
Klan Lwa – Założyciel tego klanu spisał kodeks bushido - będący wytycznymi do postępowania dla każdego honorowego Samuraja. Klan Lwa dysponuje największą armią w Rokuganie. Posiadają najlepszych strategów w Cesarstwie. (Klan Lwa to prawa ręka Cesarza, stereotypowo można ich porównać do dumnych palladynów z innych systemów).
Klan Jednorożca – Pod wodzą pani Shinjo przedstawiciele ludu Ki-Rin (później nazwanego klanem Jednorożca) wyruszyli poza Rokugan by odkryć tajemnice świata. Po kilkuset latach nieobecności powrócili niemal jako zupełnie obcy. Dziś wciąż "nadrabiają zaległości" próbując dostosować się do kultury swoich dawnych braci. Ich atutaem są przepiękne rumaki które przywieźli zza gór, posiadają więc w swoich szeregach wspaniałych jeźdźców. Konie w Rokuganie to raczej coś pomiędzy kucem a osłem (porównując, są to barbarzyńcy z dalekich krain - przynajmniej tak są postrzegani i traktowani)
Klan Skorpiona – Przedstawiciele tego klanu kryją twarze za maskami. Maski są tradycją nawiązującą do założyciela i symbolizują, że osobie za maską nie wolno ufać. Klan Skorpiona słynie z wspaniałych dyplomatów. Jest to klan szpiegów i cichych zabójców. Jeśli jest coś czego nikt nie powinien wiedzieć, bądź pewnien, że Skorpion się o tym dowie i upewni się, że wiesz, że on wie :>. Chodzą plotki, że mają kontakty z ninja (w L5K nikt nie wie czy ninja tak napradę istnieją, to raczej mit, legenda którą straszy się małe dzieci)
Klan Smoka – Klan ten zamieszkuje góry na północy Rokuganu. Uchodzą za najbardziej tajemniczy i zagadkowy z klanów. To tutaj narodziła się szkoła szermierki, której adepci walczą dwoma mieczami jednocześnie. Z tego klanu wywodzą się również mnisi Ise Zumi którzy pokrywają całe swoje ciało dziwnymi tatuażami.
Klan Żurawia – Klan dyplomatów, artystów i szermierzy. Pławiące się w bogactwie Żurawie, słynące z tych trzech rzeczy należą do najbardziej wpływowych w Rokuganie. Szlachetny klan, który jest najbliżej Cesarza, dworzanie.
Gracz może także wcielić się w postać Ronina, czyli samuraja bez pana, człowieka fali...
c.d.n
BTW: szukam graczy, jeśli ktoś jest zainteresowany, to służe też podręcznikiem.