Orichalcum
Toporiada XI
Topory
Toporiada
Złote Topory
Rawa Gra Szanty

Goście

Witold Jabłoński

Jabłoński

Pisarz fantasy oraz tłumacz literatury rosyjskojęzycznej. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim.

Jabłoński to człowiek mający za sobą bogate doświadczenia literacko-publicystyczne. Zdecydowanie największy rozgłos przyniosła mu powieść „Uczeń czarnoksiężnika”, co jednakże było związane z zachwianiem błyskotliwej kariery, na którą – jak wielu sądziło – był skazany. Powieść uznana została za kontrowersyjną, a samego Jabłońskiego oskarżono o propagowanie satanizmu. W wyniku tego rodzaju ataków pisarz został zwolniony z pracy.

Każda kolejna powieść Jabłońskiego nosiła na sobie „piętno” wcześniejszego zajścia z „Uczniem czarnoksiężnika”, co jednak przełożyło się na wzmocnienie mitu kontrowersyjnego pisarza. Jabłoński niezamierzenie osiągnął więc sukces. Powieść „Fryne Hetera” jest popisem fantastyki wyjątkowo odważnej, gdzie poza samymi surowymi motywami fantasy przebrzmiewa także filozofia, historia i socjologia. Jabłoński posunął się więc o krok naprzód w kreowaniu świata fantasy – położył nacisk na wielowymiarowość i metaforykę, wymagając od czytelnika błyskotliwości.

Jacek Komuda

Komuda

Pisarz, z wykształcenia historyk.

Komuda jest autorem czyniącym głęboki ukłon w stronę historii Rzeczpospolitej szlacheckiej. Od zawsze zafascynowany był opowiadaniami osadzonymi w realiach XVII wieku. Brał udział w tworzeniu gry „Dzikie Pola” oraz stworzył scenariusz do komputerowego „Wiedźmina”.

Spod jego pióra wyszły bestsselery polskiej fantastyki takie jak np. „Imię Bestii”, „Diabeł Łańcucki” czy „Galeony wojny”.

Dla Komudy fantastyka jest jedynym pełnym środkiem wyrazu. Przyznaje się do pewnej obsesji związanej z kreowaniem świata fantasty. Specyficzny styl pisarza i typ poruszanych przez niego problemów wynikają z faktu, że fantastyka zawsze występowała u niego w bezpośrednim zazębieniu z historią. Konwencja w której tworzy jest dla niego wolnością i izolacją od „pisarstwa główno nurtowego”, które nazywa zwykłym bełkotem przeznaczonym dla wąskiego grona odbiorców. Można z tego wywnioskować, że fantastyka jest dla niego nie tylko sposobem na życie, ale także na rozwój. Wróży literaturze fantastycznej długą i bogatą przyszłość, powołując się między innymi na coraz bardziej rozwiniętą zdolność ludzi do fantazjowania, wywołaną wewnętrznym sprzeciwem dla zwierzęcego postępu.

Michał Mochocki

Mochocki

W światku RPG-owym kojarzony przede wszystkim z Dzikimi Polami, z którymi związany jest od ponad 10 lat. Nim został dumnym współtwórcą drugiej edycji systemu, był redaktorem działu DP w "Portalu", autorem wielu artykułów i scenariuszy i organizatorem sarmackich punktów programu na konwentach. Pisywał też materiały do Wiedźmina, Zewu Cthulhu, Wampira i Neuroshimy oraz przetłumaczył na polski kilka dodatków do "Dungeons&Dragons". Niestety, z braku czasu nie grywa już w RPG, wyjąwszy okazjonalne sesje na konwentach. Za to sarmackie zamiłowania przeniósł do rekonstrukcji historycznych, które stały się wakacyjnym hobby dla całej rodziny. Zawodowo pracuje jako adiunkt na filologii angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Jest także sekretarzem zarządu Polskiego Towarzystwa Badania Gier, a zajmuje się m.in. badaniem edukacyjnych zastosowań gier fabularnych. Na Toporiadzie pierwszy raz gościł w 2008 i orzekł, że to najwspanialszy konwent w Polsce.

Marcin Baryłka

Baryłka

Współautor gier fabularnych „Dzikie Pola” i „Neuroshima”, pracował z redakcjami pism „Magia i Miecz” oraz „Złoty Smok”. Wykazywał się także literacko – jest autorem opowiadań „Strach” oraz „Projekt Marszałek”, które zostało zamieszczone w zbiorze „Niech żyje Polska! Hurra!”.


Antologia była zwieńczeniem dwudziestopięciolecia istnienia „Klubu Tfurcuf”. Wszystkie opowiadania, które w niej znajdziemy są połączone miejscem akcji – czyli naszym bezdyskusyjnie intrygującym krajem nadwiślańskim. Każdy kto pogrąży się w lekturze znajdzie coś dla siebie – od romantyzmu po tak zwaną ironię losu (patrz: zemsta martwego ateisty, który nie miał szczęścia na drodze ku wieczności i utknął między wymiarami).

Tomasz Wolski

Wolski

Fantastyka to 23 lata jego życia. Można go określić mianem autoryzowanego starosty przy współtworzeniu i testowaniu gry „Dzikie Pola”. W związku z grą organizował LARPy na rozmaitych konwentach w obrębie całego kraju. W środowisku dziko polowym piastuje urząd Hetmana Wielkiego Koronnego.

Z pasją nagłaśniał temat fantastyki przy użyciu audycji radiowych a także programów telewizyjnych. (w tych ostatnich występował w roli konsultanta i specjalisty do spraw Gier Fabularnych i Bitewnych).

Zapalony organizator imprez młodzieżowych dotyczących szeroko pojętej fantastyki Extrapole Janki. W swej „fantastycznej” karierze zajmował się także onirycznym portalem „Smoczy Sennik Babiloński” oraz pisaniem scenariuszy do „Magii i Miecza”. Testował grę karcianą „Illuminati”.

Artur Machlowski

Machlowski

Jest redaktorem naczelnym portalu "Valkiria Network". Współtworzył grę "Dzikie pola", publikował teksty w "CD Action", "Portalu" oraz "Magii i Mieczu". Nieustannie ożywia swój portal, zamieszczając na nim wywiady z pisarzami fantasy, zdjęcia z poszczególnych imprez i recenzje gier.

Copyrights © 2009 Topory
Powered by piechdesign.pl